بیشتر بدانیم

چیلر

چیلر (به انگلیسی: Chiller) دستگاهی است که با استفاده از يك سيال خنك كننده در سيكل تبريد سیال دیگری را براي مصارف صنعتي يا تهويه مطبوع خنك مي نماید (این سیال مایع عمدتا آب می باشد که این مایع می‌تواند برای خنک کاری هوا و یا دستگاه‌هااستفاده شود). آب سرد توليد شده در اواپراتور چیلر در مصارف صنعتی برای خنک کردن بخشهایی از ماشین آلات و در تهویه مطبوع جهت خنک کردن هوا از طریق هواساز، فن کویل و... مورد استفاده قرار می گیرد.
تعریف چیلر
در واقع چیلر ها حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار و یا جذبی می‌زداید و معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. جالب است بدانید که به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده که باید به محیط خارج دفع شود را می توان برای کارایی‌های بالاتر برای مقاصد گرمایی استفاده نمود. همچنین نگرانی‌هایی در مورد طراحی و انتخاب چیلرها وجود دارد که این نگرانی‌ها شامل ، کارایی ، بازده ، آسیب پذیری‌های محیطی ، تعمیر و نگهداری است.
انواع چیلر
چیلر عمدتا به دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می‌شود. البته نحوه دیگر تقسیم بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری نیز تقسیم بندی می‌شوند.
چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی و چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی باعث ایجاد برودت و سرما می‌شوند.
چیلر تراکمی
در چیلر تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور متراکم و سپس این گاز متراکم شده به کندانسور وارد شده و توسط آب یا هوای محیط ، خنک گشته و به مایع تبدیل می‌گردد که این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک‌کننده (اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارد و این کاهش فشاری که در چیلر روی می دهد باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک‌کننده ، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک‌کننده در ارتباط هستند می‌گردد و در انتها گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می‌شود.
با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده می‌شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به اب و اختلاف حجم بین بخار و اب ایجاد می‌گردد
انواع چیلر تراکمی
  • چیلر تراکمی اسکرو Screw
    • آب خنک
    • هوا خنک
  • چیلرهای تراکمی اسکرال Scroll
    • آب خنک
    • هوا خنک
  • سانتریفیوژ
چیلرهای جذبی
در چیلرهای جذبی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور برخلاف چیلرهای تراکمی استفاده می‌گردد. عمومی ترین خنک کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده ، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در می‌آید و سپس در خنک کننده که تحت فشار ۰۱/۰ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود را از محیط خنک کننده می‌گیرد و باعث ایجاد برودت می‌گردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل می‌گردد و دوباره این چرخه تکرار می‌شود.
انواع چیلر جذبی
۱- گروه تک اثره (Single effect)
۲- گروه دو اثره (Double effect)
همانطور که قبل تر اشاره شد چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری نیز تقسیم بندی می‌شوند. حال برای مشاهده توضیحات این دسته از چیلرها اشاره ای هم به آنان می نمائیم.
چیلر هواخنک
در چیلر هوا خنک ،خنک کاری توسط هوا انجام می شود و نیاز به برج خنک کن ندارد.
چیلر هوا خنک با کندانسور هوایی به دو دسته اساسی تقسیم می شوند:
چیلر مدولار با کمپرسور اسکرال
چیلر یک پارچه با کمپرسور اسکرو
چیلر آب خنک
در چیلر آب خنک ،خنک کاری توسط آب انجام شده و نیاز به برج خنک کن می شود.

در تماس باشیم !

اطلاعات تماس

  • مهبد اله قدری
  • شیراز - فرهنگ شهر
  • 09170019998
    09170017772
    09172002016
    07136288492
  • : goodmansouth747@yahoo.com
    info@goodmansouth.com
    info@parsehengco.com
  • GOODMANSOUTH.COM

فرم تماس